torsdag 2. januar 2014

Reparasjon av gammel kofte

Stemoren min kommer fra en bondefamilie i Østfold, så hun og lillesøsteren min arver noen hjemmelagde ting som jeg er veldig misunnelig for. En ting lillesøsteren min har arvet er en strikkekofte som var morfaren sin. Hun regner med at den er strikket på 50-tallet en gang, men den har nok ikke vært veldig mye brukt.

Dessverre har ribben i ermene likevel blitt skikkelig slitt og frynsete, og har blitt forsøkt "stoppet" i et garn av feil farge og feil kvalitet. Jeg tilbød meg å strikke nye ribbekanter til genseren, og ville vise fram på bloggen hva jeg gjorde.


Klipp-klipp. Det holder å klippe en tråd.
Denne koften er strikket nedenfra og opp i brunt garn med hvitt mønster. Jeg gjetter at det er strikket på pinne 2.5 eller deromkring. Jeg visste ikke hva slags garn koften var strikket i, og selv om jeg hadde visst det er det usannsynlig at det garnet fortsatt er i produksjon. Derfor prøvde jeg meg litt frem i garnbutikken, og fant at Karisma var det garnet som passet best. Jeg fant ikke noe garn i riktig bruntone, så jeg gikk for off white, omtrent samme farge som mønsteret.


Litt vanskeligere å rekke opp der hun som strikket har økt til to masker.
Først klippet jeg over en tråd nederst langs ribben, og rekket opp den ene tråden til hele ribben var løs. Deretter la jeg de løse maskene over på strikkepinner (dette hadde jeg nok ikke egentlig trengt å gjøre. Når ullgarn har vært i den samme genseren i over 20 år husker det godt hvor det skal ligge selv om maskene rundt forsvinner) mens jeg rekket opp garnet fra ribben og la det i bløt. 


Da garnet var rett og tørt og fint strikket jeg den nye ribben fra toppen og ned. Jeg strikket en ekstra runde med orginalgarnet før jeg begynte på ribben, for å få det nye garnet litt lenger vekk fra mønsteret som liksom skulle være samme fargen. Jeg fant noen seksjoner av orginalgarnet som ikke var slitt, og strikket inn en stripe midt i ribben og felte av i orginalgarnet for kontinuitetens skyld. Sånn ble det seendes ut til slutt, og lillesøster sier hun er fornøyd.


Sluttresultatet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...