mandag 10. mars 2014

Silke til meg selv

Alpakka- og silkeskjerf

Jeg har hatt noen nøster BabyAlpaca Silk liggende i garnlageret siden Drops sitt alpakka-salg i høst. Garnet består av 70% babyalpakka og 30% silke. Skikkelig luksuriøse greier, med andre ord. Garnet har ligget og ropt til meg at de må få bli noe med lace. Først lurte jeg på å strikke en mønstret baby-jakke, men så bestemte jeg meg for å gå for ego-strikk i stedet.

Like nydelig alene som rundt halsen
Dette skjerfet er strikket etter oppskriften Kernel fra Knitty. Mønsteret er veldig fiffig i det at begge endene strikkes fra bunnen, og på den ene enden fortsetter man å strikke hovedmønsteret, mens den andre enden sys fast til slutt. Når man ikke er helt sikker på hvor mange repetisjoner man får ut av garnet man har er jo dette helt genialt - jeg strikket begge endene først, sånn at jeg skulle være sikker på å ha nok garn igjen til sist.

mmm, rødt!

Jeg vendte meg aldri skikkelig til mønsteret, så skjerfet krevde konsentrasjon hele veien, men det ble bra til slutt, i alle fall etter blokking. Jeg synes fargen er helt fantastisk, og garnet er veldig deilig.

Komplisert mønster
Nå er jeg bare spent på hvor varmt det er. Alpakka skal jo være ganske varmt, men det føltes ikke så varmt mens jeg strikket. Det føltes bare lett, men det kan jo være at det er begge deler.



De myke fakta;
Mønster: Kernell
Størrelse: 225x25 cm
Garn: Drops Baby Alpaca Silk
Pinner: 4 mm
På ravelry: Prosjektside

Skjerfet er påmeldt Pinnekrokens februarutfordring, som passende nok er Egenluksus.



13 kommentarer:

  1. Dette skjerfet var knallfint! Det kledde deg virkelig:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Kirsti! Jeg har alltid vært glad i denne fargen :)

      Slett
  2. Lekkert! Så smart å strikke begge endestykkene først:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg syntes også det var veldig greit at det gikk an :)

      Slett
  3. Superfint mønster til skjerf! Knallfint var det:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig! Knitty har mange fine mønster :)

      Slett
  4. Nydelig skjerf, som kler deg veldig godt! Garnet passer utrolig godt, og med silke og blondestrikk må det jo være veldig nært definisjonen av egenluksus :) Nå har jeg begynt å tenke på et nytt skjerf i dette garnet selv (siden mitt fra i fjor er litt lite og puslete synes jeg, selv om det er en fin oppskrift). Inspirert av deg - for et rødt vårskjerf må man ha! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig Huldr, blir spennende å se når du er ferdig :) Regner med at det kommer i bloggen :)

      Slett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...