mandag 5. januar 2015

Vinterjakke

Jeg strikket flere jakker i år i fjor, men denne var (til forskjell fra de andre) ikke til meg. Mormor bestilte en sommerfugljakke i sommer, men ettersom jeg ikke syntes det var så fristende å strikke det samme plagget to ganger forhandlet jeg meg fram til noen endringer.


Jakka er strikket med samme grunnoppskrift og samme garn, men på større pinner, uten intarsia langs stolpen og med snøfnugg i stedet for sommerfugler på bærestykket.


Jakka ble lagt opp da den ble bestilt, altså i juni. Den har ikke vært på toppen av prioriteringslista i høst (der har egostrikken vært), men jeg har strikket litt og litt på den. Målet var å bli ferdig i romjula, og det så ut til å gå riktig vei, helt til jeg gikk tom for garn. Heldigvis stilte Pinneguri opp da jeg klagde i min nød på Facebook, og lot meg få et halvt nøste så jakka kunne strikkes ferdig.






















Knappene er kjøpt på Perlehuset.



De myke fakta;
Mønster: Egenmekk, basert på Winter Fantasy Jacket
Størrelse: L
Garn: Shetland Soft fra Malsen og Mor
Pinner: 3 og 3.5 mm
På ravelry: Another blue jacket

My grandmother wanted a cardigan like the butterfly cardigan I knit this summer, but since I find knitting the same thing twice quite boring I negotiated some changes, the most important being that there was no intarsia, and that the yoke is decorated with snowflakes instead of butterflies. I cast on the cardigan in June, but since I prioritized knitting for myself this fall it took 6 months to complete it.

16 kommentarer:

  1. Så fin jakken ble med snøkrystaller! Den ser ut til å passe helt perfekt på mottaker:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, jeg tror jeg traff ganske riktig på passformen :)

      Slett
  2. Så lekker jakke og ikke minst flott dame!
    Du må hilse henne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal jeg gjøre, da blir hun glad :)

      Slett
  3. Så utrolig flott jakke - og den kler din mormor så perfekt!!! Wow!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! At passformen traff blink var mest flaks - vi bor på hver vår kant av landet, så jeg har ikke hatt muligheten til å prøve den på før den var ferdig. Det var ganske nervepirrende, skal jeg si deg ;)

      Slett
  4. Utrolig flott jakke! Heldige mormor! =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, jeg tror hun var fornøyd selv også :)

      Slett
  5. Så utrolig nydelig jakke! Flinke du som strikker til mormor, pleier ofte å være omvendt ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, ja, jeg har moret meg litt over det rollebyttet :P

      Slett
  6. Så fin! Du er jammen produktiv og flink!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan ikke si at jeg føler meg så produktiv, etter at jeg begynte å strikke større plagg, men det er kanskje ikke helt rettferdig å sammenligne med produksjonen da jeg først og fremst strikket babytøy? :P

      Slett
  7. Wow! For en flott jakke! Og flott mormor! Hun er heldig som har deg til å strikke til seg.

    SvarSlett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...