mandag 2. februar 2015

Prøvelapp

Som jeg nevnte for et par uker siden får man mange forespørsler om strikkehjelp når man strikker så mye offentlig som meg. Jeg har overbevist mange venninner om at de må begynne å strikke, eller kanskje mer presist, at de bør begynne igjen - de fleste av dem har strikket et skjerf eller tovede tøfler før.

"Jeg kan hjelpe deg" sier jeg. "Det er ikke så vanskelig å strikke etter mønster, jeg forklarer deg det hvis du står fast!" annonserer jeg selvsikkert. Og så går de av gårde og kjøper et garn fordi de likte fargen, de strikkepinnene som står på bandreolen og så finner de en oppskrift som overhode ikke stemmer med strikkefastheten til garnet.

"Det går bra", trøster jeg. "Strikk en prøvelapp, så kan jeg tilpasse oppskriften til din strikkefasthet".

En liten lapp som skal la meg måle strikkefasthet både i høyden og bredden.
Jeg ser at jeg med fordel kunne gitt litt tydeligere instruksjoner.

11 kommentarer:

  1. Da gjetter jeg på at det er en GEDIGEN blyantspisser? Fnis.

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, du gjennomskuer meg - egentlig ville jeg vise fram den enorme blyantspisseren min ;)

      Slett
  2. He he - den var god!!! Nå blir det gøy å høre resten av historien... Ble det noe strikking på vennene??

    SvarSlett
    Svar
    1. Hun ene gav meg en litt større strikkelapp en den som er avbildet. Hun er allerede i gang med en Theogenser fra Den store guttestrikkeboka - jeg skrev ned alle tallene på nytt for henne så de skulle passe med hennes strikkefasthet.

      Produsenten av den avbildede prøvelappen derimot har ikke fått noe hjelp på en stund. Jeg tror jeg skal be henne lage en ny lapp, med litt klarere størrelses-spesifikasjoner ;)

      Slett
  3. Hehe, det var prøvelappen sin, det! Å være snill og hjelpsom er ikke alltid like enkelt ... sukk! Kudos for at du står på for å få venninnene interessert i strikking!

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, utfordringen er jo å skjønne hva den andre ikke skjønner. Det er åpenbart for meg at en prøvelapp må være større enn dette, men det er jo egentlig ingen grunn til at det må være sånn for en uerfaren strikker :P

      Slett
    2. Nei, det tok ganske lang tid før jeg fant ut at en prøvelapp skulle ha litt størrelse også, det sier ikke nødvendigvis seg selv :)

      Slett
  4. Det var snill og tålmodig venninne det! Jobber som strikkeambasadør jeg også, men du er nok hakket mere dedikert ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Ina :)
      Jeg synes jo det er moro også, og så får jeg heller ta konsekvensene av at jeg gir for dårlige instruksjoner helt i begynnelsen, før garn og pinner er innkjøpt ;)

      Slett
  5. Oj, hihi! Ja, nei, det er ikke bare, bare med disse prøvelappene. :P :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, nei, men det er jo egentlig lurt å strikke prøvelapp, da :P Når man først finner ut hvordan men gjør det :)

      Slett

Tusen takk for at du tar deg tid til å kommentere!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...